4. huhtikuuta 2016

UUDET SIVUT: www.tikisanni.com

Hei!

Eksyitkö vanhoille sivuilleni? Uusi päivitetty ja aktiivinen blogi tästä: www.tikisanni.com!


Tervetuloa uuteen osoitteeseen! :)

-Anni

2. helmikuuta 2016

Facebook- urheilijasivut

Ajattelin täällä bloginkin puolella mainita, että tein urheilijasivut Facebookiin!

  Näyttökuva 2016-02-02 kello 15.43.53

Tuonne päivittelen useammin, treeni-, blogi- ja työhommia, kuin mitä viimeaikoina olen tänne blogin puolelle päivitellyt. :)

TÄSTÄ sivuille!

-Annina
Seuraa blogiani Bloglovinin avulla

17. joulukuuta 2015

Takomolaisten fiiliksia Onrampilta & Joululahjavinkki

- Syksyn mittaan Crossfit Takomolla aloitti monta uutta Onramp- kurssia. Monia eri lähtökohtia ja tavoitteita, mutta kehitys on ollut huikeaa. Kyselimme muutamat kysymykset fiiliksistä, syksyllä aloittaneilta Caritalta ja Mikalta-

Untitled

1.) Kauanko olet harrastanut CrossFittia? Urheilutausta ennnen CrossFittia?



Carita : Olen harrastanut crossfittiä 3kk. Ennen sitä kaverin kryptiset Crossfit Heiaheia postaukset herätti kiinnostuksen ja käynti kaverin treeneissä sai ilmoittautumaan on-rampille. Aiemmin olen harrastanut ulkoilua ja salilla käyntiä, juoksua 4 vuotta.


Mika: CrossFittia olen harrastanut 3 kk. Urheilu taustaa minulla ei juuri ole, joskus lapsena pelannut jalkapalloa ja jääkiekkoa.


2.) Mitä mieltä Takomon On-Rampista? Fiiliksiä kurssin jälkeen.



Carita: Fiilikset kurssin jälkeen oli että pakko oppia lisää ja ÄKKIÄ, koukuttava laji. Takomon ohjaajat ovat tarkkoja että osaa tekniikan ennen kuin saa lisätä painoja mikä tuntui joskus todella masentavalta vaikka olikin omaksi parhaaksi. Aina niin positiiviset ohjaajat motivoivat jatkamaan koska jaksoivat kannustaa kun itsestä tuntui ettei osaa mitään. Kurssista jäi positiivinen kuva ja sain hyvän kokonaiskatsauksen siihen mitä on luvassa mikäli jatkaa. Suosittelen!


Mika: Takomon On-ramp oli mielestäni hyvin toteutettu. Kaksi valmentajaa koko kurssin ajan varmisti sen, että kakki saivat tarvittavaa opastusta. CrossFit sanastoon olisin kaivannut lisää apua, kaikki lyhenteet ja liikkeet ei jää heti mieleen. Kokonaisuudessaan kurssista jäi hyvä fiilis.


3.) Mitä kurssilla käytiin läpi?


Carita: Kyykkyjä joka lähtöön!! Mystiset lyhenteet ja nimet saivat vihdoin merkityksen.  Alkulämmittelyssä hauskoja liikkeitä, huono liikkuvuus paljastui heti alkumetreillä... Tuli mieleen ala-asteen jumppatunnit kun tehtiin esim. mittarimatoa. Opin normiliikkeiden lisäksi paljon uusia kehonhuolto juttuja ja olen jo hankkinut kotiin kaksi tennispalloa jotka teipattu yhteen.



Mika: Kurssilla käytiin läpi erilaisia liikkeitä ja erityisesti niiden oikeaa tekniikkaa. Myös eri tyyppisiä harjoitus tapoja oli. Niihin liittyy edellä mainittuja lyhenteitä esim. EMOM, AMRAP, jne.

Näiden lisäksi kurssin yhdellä tunnilla käytiin läpi WODconnectin käyttöä, se on lähes pakollinen sovellus, jonne voi merkata tulokset ym. tietoja omista harjoituksista.



4.) Hetki joka jäi mieleen kurssilta, esim onnistuminen?


Carita: Päällä/käsilläseisonnan harjoittelu oli vähän pelottavaa. Kun sain luvan lisätä ensimmäisen kerran painoja tankoon oli mahtava fiilis, liike oli Strict Press.


Mika: Ei mitään yksittäistä onnistumista tule mieleen, mutta se tunne kun huomaa, että on kehittynyt fyysisesti lyhyessäkin ajassa on aivan mahtava.



5.) Paras asia CrossFitissa/ lempiliike?


Carita: Vaikea nimetä yhtä parasta asiaa crossfitissä. Niitä on monta

- totaalinen nollaus työpäivän jälkeen, treeniin on keskityttävä huolellisesti ja samalla päivän työasiat unohtuu

- ihanat treenikaverit! Boxille on aika kiva tulla, yhteishenki on hyvä

- se että opittavia asioita on niin paljon, aina löytyy uusi haaste

Lempiliike on Power clean & split jerk - on haasteellista muistaa tehdä jokainen vaihe oikein. Inhokki on burpee.

Seuraavaksi haluaisin kesyttää köyden ja saada edes yhden leuanvedon


Mika: Parasta CrossFitissa on sen monipuolisuus ja soveltuvuus lähes kaikille. Lempi liike on tällä hetkellä srtict press.


Untitled
Joululahjavinkki
Mikä olisikaan parempi joululahja, kuin satsaus omaan, perheenjäsenen, tai vaikka ystävän aktiivisuuteen Crossfit- alkeiskurssin muodossa? Samalla uusi harrastus, ja sen kautta taatusti laadukkaampi vuosi 2016!
Tammikuun Onramp-kurssi on nyt myynnissä tarjoushintaan 199 € (ovh 230 €). Paikkoja on enää muutama jäljellä! Tarjous on voimassa Joulukuun.
-CrossFit Takomon kuukauden kestävä alkeiskurssi (tunti kolme kertaa viikossa).04.01 - 29.01.2016 Paikalla on aina kaksi valmentajaa ja ryhmäkoko on pieni (12 henkilöä).
HUOM! 6.1 on loppiainen, joten tunti on samaan aikaan mutta torstaina 7.1.2016.
Maanantai - keskiviikko - perjantai 17-18
lisätietoa ja ilmottautuminen kurssille linkistä:

Myös helmikuun Onramp on jo myynnissä normaalihintaan 230 €
-Kurssi kestää kuukauden ajalla 01.02 -26.02.2016
Maanantai ja perjantai 19:30-20:30. Keskiviikko 17-18.

lisätietoa ja ilmottautuminen kurssille linkistä:

3. joulukuuta 2015

Lisää voimaa yläkroppaan -Dipit

Kirjotinkin viime tekstissä, kuinka oon viimeaikoina keskittynyt yläkropan voiman rakentamiseen, ja perusliikkeiden kehittämiseen.
Dipit- ja rengasdipit on pitkään ollut mulle liike joita en vain ole saanut. Yläkropassa ei ole ollut tarpeeksi voimaa, enkä oikeen ole tiennytkään kuinka lähteä sitä kehittämään juuri dippejä tukevasti.

Takomolla sain kuitenkin samantien selvät ohjeet valmentajilta, ja ajattelinkin nyt että jakaisin vähän liikkeitä teille, jos siellä joku muu painii saman ongelman kanssa.
Vähän alle parissa kuukaudessa kehitys on ollut aikamoinen. Nollasta lähdettiin liikkeelle, nyt saan putkeen 5 dippiä telineessä ja 1 rengasdipin renkailla.

1. Penkkidipit jalat maassa

-Kädet penkillä suorina yläasennossa, laskeudutaan alas kädet 90 asteen kulmaan takana, takapuoli koskettaa lähes maata ja punnerrus ylös.

Untitled


2. Penkkidipit jalat penkillä (+lisäpaino)

 - painoa mukaan, kun rupeaa tuntumaan kevyeltä ilman!
 - pudotussarjat on hyviä; eli teet ensin max. toistomäärän, pidät lyhyen tauon, uudestaan max. toistomäärän, tauko ja vielä max. toistomäärän. Toistot vähenee loppua kohden, mutta näin saa hyvin väsytettyä lihaksen.

Untitled



3. Punnerrukset kapealla otteella

-Kapealla otteella tehdyssä punnerruksessa ojentajat tekevät enemmän töitä.
-Haastaa myös keskivartaloa enemmän, sillä kädet ovat lähempänä toisiaan, ja tukipinta-ala pienempi.

Untitled



4. Rengaspito (ringhold)

 - 10-25 sekunnin pitoja, kädet suorina renkaiden päällä.
 -tee useampia lyhyempiä sarjoja, jos pysyt vain hetken. Tai vähemmän pidempiä sarjoja, jos pysyt pidempään.

Untitled


5. Dipit telineessä jalat boksilla

-Alkuun voit auttaa jaloilla liikettä enemmän. Kun liike helpottuu, auta jaloilla vähemmän, tee esim. negatiivisia: hitaasti ilman jakojen apua alas, ja ylös avulla.

Untitled


6. Dipit telineessä/renkailla

-Eli sitten vaan kokonaisia dippejä painamaan. Telineessä tehtävät dipit ovat helpompia, kun liikkuvia renkaita ei tarvitse hallita. Molemmissa sama idea: yläasennossa kädet suorina, vartaloa lasketaan 90 asteen kulmaan ala-asentoon, ja sieltä punnerretaan ylös.

Untitled

Untitled

Untitled

Näistä liikkeistä kannattaa siis valita pari liikettä kerrallaan yhdelle päivälle, tehdä ne huolella esim. ennen varsinaista treeniä ja seuraavina päivänä vähän vaihdellen eri liikkeitä.
Itse teen tällä hetkellä dippiprogressioita 3 krt/ viikkoon.

Toivottavasti liikeistä on apua treeneissä! Ajattelin että teen myöhemmin samanlaisen postauksen leuanvetoa kehittävistä liikkeistä. :)

-Annina

31. lokakuuta 2015

Pohja kuntoon ja perusliikkeet haltuun

Tällä hetkellä mulla on hirveen hyvä fiilis treenien suhteen, ja halusin vähän avata teille mun ajatuksia!

Untitled
Helsinki Showdown ja Takomolla treenaaminen on saanut meikäläisen älyämään miten tärkeää tässä lajissa oikeasti on keskittyä hyvän pohjan rakentamiseen. Helsinki Showdownin lajeissa oli sellaisia perus voimisteluliikkeitä, jotka vaan pitää olla hallussa jos haluaa pärjätä kisoissa. Kuten, leuat, toestobarit, ringdipit ja käsilläkävely!

Takomon koutsit: Tero ja Baláz antoi mulle huikean hyvät progressiot jotka kehittää yläkropan voimaa ja juurikin näitä liikkeitä. Ja nyt, jo parin viikon jälkeen huomaan kehitystä voimissa.
Viime viikolla esimerkiks sain ensimmäisen raa'an leuan myötäotteella. Kyllä! Vaikka tätä lajia oon jo kohta vuoden treenaillut ensimmäinen tuli vasta nyt. Aloitin liian aikaisin kippailemaan, enkä kehittänyt lähes ollenkaan raakoja leukoja.

Takomolla keskitytään hyvään pohjaan jokaisen treenaajan kohdalla, josta on valtavasti hyötyä kehittymisen kannalta nyt ja tulevaisuudessa. Esim. leukojen kippaamista ei saa aloittaa ennen kun saa 5 raakaa leukaa.

Musta tuntuu hyvältä ja varmalta treenata, kun tiedän että kehitystä tapahtuu jos vaan itse jaksan tehdä ahkerasti progressioita!
Iso kiito siis Terolle ja Balázille kun autatte näiden heikkouksien kanssa, ja jaksatte "välillä" (aina) katsella mun turhautumisia. :D
--

Untitled

Jos te haluatte aloittaa Crossfit- treenit paikassa jossa 2 osaavaa koutsia välittää teidän tekniikoista, kehittymisestä ja hyvän pohjan rakentamisesta niin vuoden viimeinen Onramp eli Crossfit-alkeiskurssi Takomolla alkaa ens maanantaina. Sinne on enää muutama hassu paikka jäljellä!
-hinta kurssille on 230e ja opiskelijoille 199e
-Alhalla linkki ilmottautumiseen

Käykää myös lukemassa Teron ja Balazin esittelyt Takomon sivuilta! :)

takomo_mainsite_seuraa_photo